Canada and the United States have immense powers over people and legal rights. Yet they are not the first or only nations in these lands.
What do we really know about the history of the 49th parallel? How was it visualized and carved into the landscape over a century and a half ago? What perspectives are lost when we look at the boundary line from only two sides?
In the mid-nineteenth century, U.S. expansionist ambitions came into conflict with British territorial claims, represented by Hudson’s Bay Company trading posts scattered throughout the Pacific Northwest. Diplomatic negotiations led to the creation of the international boundary along the 49th parallel. The western end of the border was a geopolitical invention by British and U.S. officials, engineers, and surveyors working in Indigenous territories, which have their own sovereign boundaries.
This landmark exhibition brings together for the first time historic photographs, watercolours, and maps made by the boundary surveyors who drew a line from the Salish Sea to the Rocky Mountains between 1857 and 1862. Parallax is a collaboratively curated project that puts these nineteenth-century archival materials into dialogue with ambitious sculptures, photographs, installations, and new media works made by contemporary artists.
Together, these creative contributions explore the communities, cultural connections, and ecosystems that were here before, and persist today, despite the boundary line’s impact on lands, waters, and collective imaginations. Offering multiple perspectives on this legacy, Parallax asks us to adjust our vision of the 49th parallel.
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Le Canada et les États-Unis ont un pouvoir immense sur les gens et les garanties juridiques. Ils ne sont pourtant pas les premières ni les seules nations sur ces terres.
Que savons-nous réellement de l’histoire du 49e parallèle? Comment le visualisait-on et comment s’inscrivait-il dans le paysage il y a plus d’un siècle et demi? Quelles perspectives sont perdues lorsque nous considérons la frontière de deux points de vue seulement?
Au milieu du dix-neuvième siècle, les ambitions expansionnistes américaines sont entrées en conflit avec les revendications territoriales britanniques, représentées par les postes de traite de la Compagnie de la Baie d’Hudson dispersés dans le nord-ouest du Pacifique. Les négociations diplomatiques ont mené à la création de la frontière internationale le long du 49e parallèle. L’extrémité ouest de la frontière résultait d’une intervention géopolitique des représentants, des ingénieurs et des arpenteurs britanniques et américains qui travaillaient sur les territoires autochtones, lesquels avaient leurs propres frontières souveraines.
Cette exposition phare rassemble pour la première fois des photos historiques, des aquarelles et des cartes réalisées par les arpenteurs-géomètres qui ont tracé la ligne de la mer des Salish jusqu’aux montagnes Rocheuses de 1857 à 1862. Parallaxe est un projet collaboratif qui met ces archives du 19e siècle en dialogue avec des sculptures, des photos, des installations et de nouveaux médias ambitieux d’artistes contemporains.
Ces contributions créatives explorent les communautés, les liens culturels et les écosystèmes qui étaient là avant et qui sont là encore aujourd’hui, malgré l’incidence de la frontière sur les terres, les eaux et l’imaginaire collectif. Offrant des perspectives multiples sur cet héritage, Parallaxe nous oblige à ajuster notre vision du 49e parallèle.